Verkoop DSM Advanced Solar - naar een overgangsCAO

Verkoop DSM Advanced Solar, en nog meer

DSM is doende om haar materialen bedrijfsonderdelen af te stoten. Begin maart werd bekend gemaakt dat DSM Advanced Solar (DSM) verkocht gaat worden aan Worthen Industries, een familiebedrijf uit de VS. Hierbij zijn in Nederland rond de 20 medewerkers betrokken. Als Synergo zitten we hier bovenop. Onze onderhandelaars Casper Vaandrager en Henk Janssen zijn in gesprek met de directie over de details. Zodra er meer informatie is wordt een volgende Teams meeting belegd.

  • Ook collega’s en andere betrokkenen zijn hierbij welkom, mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • Oproep: voor de medewerkers bij ondersteunende afdelingen die in het gedrang komen doordat een deel van hun werkpakket vervalt, meldt je bij ons Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • In september de reorganisatie bij DBC (DSM Biotechnology Center) in Delft (ca 50 FTE) en DMSC (DSM Materials Science Center) in Geleen (ca 85 FTE) en in oktober de verkoop van de RFM en aanverwante activiteiten aan Covestro (…. FTE). En nu dus DAS. Wat de toekomst brengt, we zijn er niet gerust op.
  • Nog een tip: bij een reorganisatie blijkt soms dat je baan niet meer zo zeker is. Als lid van een vakbond krijg je individuele ondersteuning en advies in geval dat .. En als Synergo zitten we prominent aan de onderhandelingstafel en kunnen invloed uitoefenen bij de beslissingen. Bij DAS en voorheen Covestro hebben zich veel mensen aangemeld als lid.

Workshop 20 januari: Thuiswerken - vloek of zegen

We hebben alweer onze vierde MS Teams workshop achter de rug, in een serie over actuele thema’s. Op woensdag 20 januari van 16.30 - 18.00 behandelden we het thema: Thuiswerken, vloek of zegen. In deze Corona periode is het merendeel van onze leden gebonden aan thuiswerken. Ook voor de langere termijn lijkt (deels) thuiswerken het werkpatroon te worden. Maar wat betekent dit voor jouw persoonlijk, voor de effectiviteit van je werk. Wat is jouw mening?

De workshopm was een succes, veel interactie, suggesties.

Hier vind u meer achtergrond informatie over thuiswerken, links naar websites, artikelen uit dagbladen.

De conclusies uit de workshop:

  1. Thuiswerken zal een blijvend aspect blijven van ons werkpatroon. Het beleid t.a.v. arbeidsvoorwaarden bij de bedrijven zal hierop aangepast moeten worden.
  2. Elk bedrijf is hier wel mee bezig, sommigen redelijk proactief, anderen aarzelend. Deels omdat men nog zoekende is over wat geregeld zou moeten worden.
  3. Hier ligt een belangrijke rol bij de vakbonden, om de signalen bij de leden op te pikken, te kijken wat er elders geregeld wordt, en dit in te brengen in de onderhandelingen in de OR of aan de CAO tafel.
  4. De eerste aspecten die de aandacht trekken zijn de ergonomische aspecten van de werkplek thuis, hier zijn de wettelijke kaders bepalend, het bedrijf is aan zet en de OR ziet hier kritisch op toe.
  5. Tijdens de workshop bleek dat men vooral zorgen heeft over hoe de effectiviteit van het werk geregeld wordt en over hoe de contacten tussen collega’s en met de manager gaan lopen. Hoe zorgen we voor interactie en hoe krijgt de manager een beeld over de prestaties en loopbaan verwachtingen van de medewerker. En hoe nieuwe medewerkers kunnen worden ingewerkt.
  6. Bij knelpunten is de logische volgorde: bespreken met de manager, agenderen in het afdelingsoverleg en indien nodig aankaarten bij de OR – bedrijfsarts.
  7. Conclusies uit de enquête onder 55 deelnemers:
    • Het overgrote merendeel werkt bijna fulltime thuis, en denkt dat men zo de rol effectief kan vervullen.
    • Naast ergonomie en de planning met partner en kinderen wordt vooral de interactie met de collega’s als een groot gemis ervaren.